Volksuniversiteit Den Haag

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: 19-2012

Lezingenserie muziek en beeldende kunst - Oosterse fascinatie, het lawaai van de stilte - deel 2

Lezingenserie muziek en beeldende kunst - Oosterse fascinatie, het lawaai van de stilte - deel 2
Cursuscode: 19-2012

Een bespreking van kunstenaars die terugwillen naar het elementaire in hun kunstuitdrukking, hun fascinatie voor oosterse filosofieën.

In het eerste deel van deze cursus hebben we intensief de ideeeën en muziek van componisten als John Cage en Morton Feldmann bestudeerd. In de schilderijen van Mark Tobey en Ad Reinhardt zagen we de invloeden van Aziatische kalligrafie terwijl we in de schilderkunst van Georgia O’Keeffe, de moeder van de moderne Amerikaanse schilderkunst, haar verbintenis met ruimte en natuur constateerden.
 
We zullen nu verder gaan met het werk van Europese schilders, zoals Yves Klein, die o.a. in zijn monochrome schilderijen een verkenning van de leegte en het niets maakt, zoals Hans Hartung op dramatische manier contrasten tussen licht en donker opnieuw ontdekt.
Pierre Alechinsky, een belangrijk lid van de Cobrabeweging, maakte ook gebruik van oosterse kalligrafie en combineerde een ecriture automatique met een grote concentratie en penseelvoering.
Het is de bedoeling om nog in te gaan op de typische beeldtaal van Mark Rothko, de joods-Russische-Amerikaanse schilder die zijn fascinerende kleurvlakken laag voor laag opbouwde en daarmee een intensief contact met de kijker wilde maken.
 
In het kader van een beschouwing van kunstenaars die op zoek waren naar uitbeelding of verklanking van leegte en ruimte zullen we ook composities van de Fransman Olivier Messiaen bespreken en laten horen.
De docente zal aan de vleugel stukken uit zijn Catalogue d'Oiseaux voorspelen en dan uitvoerig ingaan op Messiaens gebruik van ritme. We zullen horen en ervaren hoe hij in piano- en orkest muziek zich concentreerde op het verklanken van natuur en ruimte. Ook Messaen wilde in zijn muziek een verbinding maken met voor hem diepe en religieuze waarden.
          Yves Klein - Untitles Monochrome

Afhankelijk van de beschikbare tijd en belangstelling kunnen we ingaan op het werk van de Chinese componist Tan Dun die op zijn beurt Westerse invloeden in zijn muziek verwerkte.
Deze cursus is een vervolg op een eerder cursus Het Lawaai van de Stilte, maar het is goed mogelijk om mee te doen zonder het eerste gedeelte gevolgd te hebben.
Woensdag 12 februari 2020
6 lezingen van 2 uur aanvangstijd 10:30 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 138,00
Mw. drs. A.L. (Annelies) Dieudonne
10:30 - 12:30
Locatie: Mevr. Dieudonne (klik hier voor de adresgegevens)
Inschrijving geopend >
drs. A.L. (Annelies) Dieudonne
drs. A.L. (Annelies) Dieudonne
Ik ben Annelies Dieudonne en een groot liefhebber van muziek en beeldende kunst. Lang geleden heb ik een conservatorium opleiding voor piano en ook voor schoolmuziek afgerond. Korter geleden heb ik een studie kunstgeschiedenis aan de Leidse Universiteit voltooid. Ik ben dus pianiste en docente muziek en kunstgeschiedenis. In mijn lessen ga ik uit van de culturele expressie van een tijdperk of van een persoon en combineer dan graag de muzikale uitingen met beeldende expressie, als het past ook literaire uitingen. Het laten horen van en uitleggen over muziek blijft mijn uitgangspunt. Als het mogelijk is laat ik muzikale voorbeelden vanaf de vleugel horen. Ik probeer luisteraars handvatten te reiken om een beter begrip en vooral een groter genot in muziek mogelijk maken.