Volksuniversiteit Den Haag

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: 19-2011

Lezingenserie muziek en beeldende kunst - Oosterse fascinatie, het lawaai van de stilte

Lezingenserie muziek en beeldende kunst - Oosterse fascinatie, het lawaai van de stilte
Cursuscode: 19-2011

Een bespreking van kunstenaars die terug willen naar het elementaire in hun kunstuitdrukking, hun fascinatie voor oosterse filosofieen, die leegte en de vormloosheid noemen als bron van schepping en creativiteit.

“Wil je een wereld zien in een korrel zand en een hemel in een wilde bloem,
houdt dan oneindigheid in de palm van je hand en eeuwigheid in een uur.”
William Blake

“The most beautiful experience we can have is the Mysterious.
It is the fundamental emotion which stands at the cradle of true art and true science “
Albert Einstein

Een aantal kunstenaars in de twintigste eeuw wilden de wereld op een nieuwe en speelse manier bekijken. In een zoektocht naar het elementaire en het wezenlijke maakte men in de presentatie van hun kunst gebruik van open vormen zonder te streven naar een vast eindresultaat.

De Amerikaanse componist John Cage (1912-1992) werd geinspireerd door het Zen Boeddhisme en werkte met toevalsconcepten bij het komponeren van zijn muziek.
“Music has to sober and quiet the mind”.
Ook zijn collega Morton Feldmann liet in zijn composities tijd niet werken als een streng meetinstrument maar wilde bijzondere tijdsbelevenissen construeren.

De Amerikaanse schilderes Geogia O’Keeffe (1887-1986) geldt als de moeder van het Amerikaanse modernisme. Haar afbeeldingen van bloemen en landschappen zijn bijna abstract en hebben een krachtige werking.
Haar landgenoot Mark Tobey (1890-1976) gebruikte in zijn brede en ruimtelijke voorstellingen Aziatische kalligrafie en ontwikkelde zijn eigen visuele taal.

Yves Klein

De Fransman Yves Klein maakte o.a. in zijn monochrome schilderijen een verkenning van de leegte en het Niets, zoals Hans Hartung op dramatische manier contrasten tussen licht en donker opnieuw ontdekt.
Ook Alechinski, een belangrijk lid van de schilderbeweging Cobra, maakte sinds zijn reis naar Japan gebruik van oosterse kalligrafie en combineert een ecriture automatique met een grote concentratie en penseelvoering.

We zullen werk van genoemde componisten en beeldend kunstenaars nauwkeurig beluisteren en bestuderen.
Een korte reader over het werk van deze kunstenaars in het thema Zoektocht naar het elementaire, de eeuwenoude fascinatie voor leegte, zal aan het begin van de serie te verkrijgen zijn.

Afhankelijk van beschikbare tijd en belangstelling, bestaat de mogelijkheid om ook in te gaan op het werk van de Japanse componist Tan Dun, die op zijn beurt Westerse invloeden in zijn muziek verwerkt.

Woensdag 30 oktober 2019
6 lezingen van 2 uur aanvangstijd 10:30 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 138,00
Mw. drs. A.L. (Annelies) Dieudonne
10:30 - 12:30
Locatie: Mevr. Dieudonne (klik hier voor de adresgegevens)
Aanmelden wachtlijst >
drs. A.L. (Annelies) Dieudonne
drs. A.L. (Annelies) Dieudonne
Ik ben Annelies Dieudonne en een groot liefhebber van muziek en beeldende kunst. Lang geleden heb ik een conservatorium opleiding voor piano en ook voor schoolmuziek afgerond. Korter geleden heb ik een studie kunstgeschiedenis aan de Leidse Universiteit voltooid. Ik ben dus pianiste en docente muziek en kunstgeschiedenis. In mijn lessen ga ik uit van de culturele expressie van een tijdperk of van een persoon en combineer dan graag de muzikale uitingen met beeldende expressie, als het past ook literaire uitingen. Het laten horen van en uitleggen over muziek blijft mijn uitgangspunt. Als het mogelijk is laat ik muzikale voorbeelden vanaf de vleugel horen. Ik probeer luisteraars handvatten te reiken om een beter begrip en vooral een groter genot in muziek mogelijk maken.