Volksuniversiteit Den Haag

Bestellijst

Geen bestellingen
Cursuscode: 21-2902

2e jaar Stadsacademie Den Haag - opleiding tekenen en schilderen 2e jaar

2e jaar Stadsacademie Den Haag - opleiding tekenen en schilderen 2e jaar
Cursuscode: 21-2902

Hieronder vind je een beschrijving van de mudules van het 2e en 3e jaar.

Module LANDSCHAP, 2e en 3e jaar

Het tweede jaar duikt dieper in de verschillende manieren waarop het echte landschap kan worden vertaald naar een geschilderde variant: Hoe onderscheid de traditionele Hollandse aanpak zich van de –Franse- impressionistische? Beide stijlen worden aan de hand van voorbeelden besproken en in praktijk gebracht. Met de beperkingen van verf ga je leren hoe je toch de kracht van zonlicht kunt benaderen. En hoe je diepte kunt suggereren in het platte vlak.

Het derde jaar staat nog meer in het teken van het experiment: experimenteren met kleur en vorm, waarbij nog steeds de waarneming de basis is. Ligt de focus op realisme of op abstractie? Welke keuzes maak je ten aanzien van je onderwerp? Is de kleur die je ziet leidend, of kan je recht doen aan het landschap door een eigenzinnige, expressieve kleurenstrategie toe te passen? Door gerichte opdrachten leer je meer over de mogelijkheden die je als schilder hebt; Hoe je met de vaardigheden van de voorgaande jaren als basis een schilderstudie kunt opbouwen waarbij waarneming, handschrift en stijl samenkomen op een unieke en persoonlijke wijze.

Docent: Peter Kempeneers

 

Module MODEL, 2e en 3e jaar

2e jaar

In deze module wordt opnieuw kort geoefend op het waarnemen en weergeven van houding, verhoudingen en ruimtelijkheid van het menselijk figuur.

In het aanbrengen van tonaliteit zal nog meer aandacht worden besteed aan arceringen. Je werkt tekeningen in licht en donker uit vanuit een witte ondergrond maar ook vanuit getinte ondergronden, met zwart en wit tekenmateriaal en vervolgens ook in kleur met pastel.

Verder leer je de inkadering te beheersen, zodat je het onderwerp erop krijgt zoals je bedoelt, en bewust voor een goede compositie gaat kiezen. Dit alles gebeurt in aanvankelijk korte en later langere poses.

3e jaar

De derdejaars herhalen bovenstaande en verdiepen dit door de ruimte rond het model in hun tekenen en schilderen te betrekken, en te oefenen hoe ze focuspunt, dynamiek en evenwicht in een compositie brengen.

In deze module wordt opnieuw kort geoefend op het waarnemen en weergeven van houding, verhoudingen en ruimtelijkheid van het menselijk figuur.

In het aanbrengen van tonaliteit zal nog meer aandacht worden besteed aan arceringen en kleurschakeringen. Je werkt tekeningen in licht en donker uit vanuit een witte ondergrond maar ook vanuit getinte ondergronden, met zwart en wit tekenmateriaal. Er zal ook in kleur gewerkt worden met olieverf en acrylverf.

Verder leer je de inkadering te beheersen, zodat je het onderwerp erop krijgt zoals je bedoelt, en bewust voor een goede compositie gaat kiezen.

Dit alles gebeurt in aanvankelijk korte en later langere poses.

Docent: Siebrand Weitenberg

 

Module BINNENRUIMTE (2e jaar) en module OBJECT IN DE RUIMTE (3e jaar)

Belangrijk in deze module: Waarnemen, interpreteren, handschrift/eigenheid compositie, toonbesef.

We gaan de ruimte (2e jaar) en objecten in de ruim te (3e jaar) waar we ons in begeven weergeven. Belangrijk behalve kloppend perspectief: hoe het te schilderen, het handschrift, en wát vind je aantrekkelijk om het accent op te leggen.

Karaktereigenschappen van een ruimte en object: je gaat daar zelf een sfeer bij maken. We gaan kijken welke beeldelementen en technische aspecten van het tekenen en schilderen kun je daarbij kunt gebruiken. Hierin word je gestimuleerd en ga je eigen keuzes maken.

Mede door de huiswerkopdrachten kom je tot beeldend inzicht wat betreft je eigen werk en voorkeur voor objecten binnen je eigen omgeving.

Docent: Saskia E.M. van Dijk

 

Module STILLEVEN

2e jaar

In het verlengde van de module klein-ruimtelijk gaan we in de module Stilleven dieper in op kleurgebruik, verfbehandeling, stofuitdrukking, eigenschappen van pigmenten, uitbreiding palet aan pigmenten, kleurtoekenning in de schaduw, kleurcontrasten, vlakverdeling en compositie. Met dit laatste begrip wordt een start gemaakt met een eigen interpretatie van het centraal opgestelde stilleven.

3e jaar

In het derde jaar volg je grotendeels het ritme van het tweede jaar met een centraal opgesteld stilleven, toch liggen de accenten anders. Het palet aan pigmenten is uitgebreider en maak je nog meer technieken eigen.

Compositie en interpretatie van het stilleven is onderdeel van jouw resultaat.

Wat schilder je,.. wat laat je weg? Welke mengvorm, welke techniek, welke pigmenten maken jouw eigen klankkleur?

Docent: Hans Tutert-Smits

 

Module KOP/PORTRET

2e jaar:

Bij kop/portret ervaren we wat het perspectief doet met het hoofden en het gezicht door een gekanteld hoofd vanuit verschillende standpunten weer te geven. Extra aandacht gaat uit naar de spieren die de verbinding hoofd/hals/schouders vormen. De schaduwwerking die nodig is om de ruimtelijkheid van de vormen weer te geven krijgt opnieuw veel aandacht. Vanuit het tonaal werken met tekenmaterialen gaan we toe naar het werken met verf en gebruik van kleur. In deze module zal steeds een model aanwezig zijn.

3e jaar:

In de module kop/portret zullen we steeds meer toewerken naar het portret, door, naast vorm en tonaliteit, aandacht te besteden aan hoe je je compositie en standpunt gebruikt om een verhaal te vertellen. We bestuderen ook wat er gebeurt met de trekken in het gezicht bij verschillende emoties. In deze module zal steeds een model aanwezig zijn. Er wordt gewerkt met teken- en schildermaterialen, en voor wie wil is er de optie om met soft pastel te werken.

Docent: Ardi Brouwer

 

Module VERF EN EXPRESSIE

In deze module ligt de nadruk niet op het onderwerp (model, landschap, stilleven, …), maar op de mogelijkheden om met verf en andere materialen vorm te geven aan de zichtbare én niet zichtbare werkelijkheid, fantasie, idee, en emotie.

Docent: Maarten Demmink

stadsacademie den haag

Halverwege en aan het eind van het tweede jaar zijn er werkbesprekingen. Bij deze werkbesprekingen zullen ook de thuisopdrachten meegenomen worden.

Bijkomende modelkosten: max. 80 euro

De sessies vinden plaats op zaterdag van 9.30-12.00 uur en 12.30-15.00 uur.

Meer informatie over en beeldmateriaal van de Stadsacademie Den Haag vind je HIER.

Zaterdag 11 september 2021
30 lessen van 5 uur aanvangstijd 9:30 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 1,323,00 Betaling in 4 termijnen is mogelijk. (klik hier).
Dhr. H. (Hans) Tutert, Dhr. P. (Peter) Kempeneers, Dhr. M. (Maarten) Demmink, Mw. A. (Ardi) Brouwer, Dhr. S.J.A. (Siebrand) Weitenberg, Mw. S.E.M. (Saskia) van Dijk
9:30 - 14:30
Locatie: Zuid57 (klik hier voor de adresgegevens)
Inschrijving nog open >
H. (Hans) Tutert
H. (Hans) Tutert
Hans Tutert studeerde o.a. af als docent tekenen/handenarbeid (Academie, Tilburg); in 1988 aan de HKU, Utrecht, afdeling beeldhouwen & faculteit architectuur. Sindsdien werkt hij als beeldend kunstenaar. Vanaf 1995 werkt Hans regelmatig in Barcelona. De Wackers-Academie Amsterdam volgde in 2001; Specialisatie-lessen 'kleur-in-schaduw' te Amsterdam in 2001-2003). Tutert ontving diverse project-subsidies, de kunstprijs van de stad Gouda, in 2001 een stipendium van het Fonds BKVB, en studeert nu filosofie.
P. (Peter) Kempeneers
P. (Peter) Kempeneers
Ik ben beeldend kunstenaar met een 1e graads lesbevoegdheid, behaald op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten in 1994 waarna ik een vervolgstudie grafiek en schilderen gevolgd heb aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Hierna heb ik me ontwikkeld tot schilder van Hollandse landschappen, waarvan op de website www.peterkempeneers.nl een overzicht te zien is. Mijn werk is onder meer geëxposeerd in het Kunstcentrum Haarlem en galerie Art Options in Langbroek. Sinds 2011 geef ik les aan de Stadsacademie; ik ga zoveel mogelijk met cursisten naar buiten, waarbij ik inzichtelijk maak op welke manieren het landschap geschilderd kan worden.
M. (Maarten) Demmink
M. (Maarten) Demmink
Maarten Demmink maakt schilderijen, beelden, foto???s en installaties onder het pseudoniem Demiak. Hij heeft geëxposeerd in de VS, Spanje, Rusland en Frankrijk. Hij geeft les bij Kunstcentrum Brugman Voorburg, Stadsacademie Den Haag en op de verschillende naschoolse opvanglocaties van 2Samen. In zijn lessen op de Stadsacademie ligt de nadruk op de weergave van ruimtelijkheid in het platte vlak, door middel van lichtval, kleur en atmosferisch perspectief.
A. (Ardi) Brouwer
A. (Ardi) Brouwer
Ardi Brouwer (KABK Den Haag, 1984) Technieken: litho???s, pastels en tekeningen In mijn werk zie je de stedelijke omgeving, bouwwerken en door de mens bepaalde landschappen, maar het gaat vooral steeds over licht en ruimte. Ik ben graag buiten of denk mij buiten. Licht en ruimte is ook waar het in mijn tekenlessen aan de Stadsacademie om draait. En daar bovenop wil ik laten ervaren hoe je door materiaalgebruik, rangschikken en inkaderen het resultaat kan verbijzonderen. Mijn jarenlange ervaring in het geven van tekenlessen heb ik opgebouwd bij het Koorenhuis, nu KOO, en in 2009 was ik betrokken bij de oprichting van de Stadsacademie Den Haag.
S.J.A. (Siebrand) Weitenberg
S.J.A. (Siebrand) Weitenberg
Siebrand Weitenberg (1960) Beeldend kunstenaar, woont en werkt in Den Haag Van 1980-1986 Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag . Van 1978 ??? 1980 de pedagogische Academie te Heemstede. Ik maak werk binnen een door mij gekozen thema. De afgelopen jaren heb ik me vooral gericht op het initiëren, organiseren en begeleiden van diverse kunstprojecten. Mijn werk bevindt zich in diverse particuliere verzamelingen, bedrijven en instellingen.
S.E.M. (Saskia) van Dijk
S.E.M. (Saskia) van Dijk
Voorburg 1960 Opleiding: KABK Den Haag Uitgangspunten voor mijn vrije werk zijn vormen, kleuren en structuren die ik tegenkam op mijn reizen naar Mali, aangevuld met eigen beelden en ideeën. Ik werk zowel in het platte vlak als 3-dimensionaal. (zie: www.semvandijk.nl) Naast het beoefenen van mijn kunstenaarschap geef ik teken- en schilderlessen. Ik ben als docent sinds de oprichting in 2009 verbonden aan de Stadsacademie. Tekenen en schilderen begint met kijken. Hoe langer je kijkt hoe meer je gaat zien. De kunst is om niet alles wat je ziet weer te geven maar dat te filteren.